lørdag 15. november 2008

Konstruktivismen

”Konstruktivismen mener at kunnskap ikke er noe som fins i seg selv, men derimot som et menneskelig produkt i vårt strev etter å forstå og forklare verden rundt oss. Kunnskap er menneskeskapt, konstruert i de forståelsesormer vi har til å hjelpe oss med.” (Imsen)



Ting som eg har tatt for gitt, setter Piaget struktur på slik at eg blir observant på en prblemstilling som eg før ikke har tenkt over. Det er interessant hvordan læring blir sett på som forandring av skjema. Eg føler generelt at eg ikke lærer så mye, men slik eg forstår læring ut i fra konstruktivismen, så er ny læring en forandring eller en utvidelse av gammel læring.


Et eksempel med hvordan eg oppfatter kulepennen. Når eg var mindre så var min forståelse av kulepenner at når eg presser tuppen ned på en flate så kom det en strek som eg styrte med hånden min. En dag kom det ingen strek ut. Hmm… eg ser på pennen og finner i den andre enden eg knapp som eg kan trykke ned, og når eg da trykker så kommer tuppen ut slik at eg igjen kan lage streker. Mitt skjema ble utvidet ved at det oppstod et problem som eg løste ved å undersøke gjenstanden. Når eg ble eldre, så ble det helt naturlig å trykke på knappen for å få ut tuppe, men en dag skrev plutselig ikke pennen selv om tuppen var ute. Pennen var rett og slett tom for blekk. Det skjedde en forandring i mitt skjema. Pennen var ikke lenger brukelig til den funksjonen den hadde.


Å vite hvordan en selv konstruer sin kunnskap er et nyttig hjelpemiddel i å kunne hjelpe andre med sin læring. Eg kan dra paralleller fra mitt eget liv til Piagets teori om at kunnskap konstrueres i hver enkelt av oss. Men samtidig så greier eg ikke å helt være enig. Hva hvis min bror hadde gått forbi når eg satt med pennen min og helt enkelt trykt på knappen før eg fikk prøvd meg frem. Ville ikke det blitt overføring av kunnskap? Min bror hadde jo allerede gått gjennom en prosess med å lære hvordan pennen virket og kunne med letthet vise det til meg! Men det var jo eg som ville forstå hvordan pennen virket og det var vel derfor min bror kunne hjulpet meg for å føre meg ett skritt nærmere en helhetsforståelse av pennen!? Blir det da overføring eller egen konstruert?

Vanskelig å skrive blogg om noe man enda ikke helt forstår.



5 kommentarer:

Steinar sa...

Men det er jo bra at du forstår at du ikkje forstår! Det er ein god start! Kvifor det?

Eg trur det er viktig at du ikkje totalt avviser at overføring av kunnskap er mogleg, er ikkje det siste poenget med kulepennen eit døme på det?

Silje sa...

JO, eg ville ikkje avvise at overføring er mulig! Eg forstår berre ikkje kortid læring blir evt. overført eller egen konstruert! Finnes det et skille mellom dem?

Just Ludvig Arnevik sa...

Eg tykkjer du illustrerte skiljet mellom egenkonstruert og overført kunnskap godt i innlegget ditt eg!
Men er egenkonstruert kunnskap "betre" enn den overførte? Eller er det vice versa? Kva meiner du om det?

Silje sa...

Eg trur på ein kombinasjon av overfring og egenkonstruert, hvis det i heile tatt går ann!

Steinar sa...

hmmm, eg trur skillet mellom overført og konstruert kunnskap blir av filosofisk art..........for i kor stor grad kan me sjølv vere bevisst om vår kunnskap er "konstruert" eller "overført"?