fredag 10. oktober 2008

Selvinnsikt



Elevene har individuelle måter å lære på. Betyr det at det også er individuelle måter å lære frå seg på? Når vi vektlegger det å framheva det særegne ved kvar elev, så må vel vi som lærere holde på det som gjør hver av oss spesielle. Som lærer har vi et overordna mål om at alle elevene i klassen skal få lagt fram undervisning på forkjellige måter på grunn av at vi har forskjellige læringsstiler.

Å ha en forståelse av kven man er og erkjenne at man er forskjellig fra andre, kan være med å øka innsikten i elevenes hverdag. Alle har vi forskjellige måter å lære på og vi som lærer bør være bevisst på elevenes personlige mangfold.
Eg meiner at vi bør ha en god selvinnsikt før vi begynner å gå rundt og prøver å sjå hvordan andre er. Dess mer innsikt man har i sitt eget liv, dess bedre trur eg man er skikka til å forstå elevenes forskjeller. Man trenger å være bevisst på sin egen personlighet. Ved å kjenne seg selv kan man lettere gi av seg selv til elevene.

Hvis man har litt selvinnsikt, så veit man at man selv har forandra seg mye opp gjennom årene. Vi møter heile veien valg og utfordringer som er med å former og utvikler oss, og som videre er med å forandre oss. Ved å lage stereotyper av elever og andre mennesker rundt oss, kan man hindre dei i å brukt andre egenskaper som man har. Kven har vel ikkje kjent følelsen av å bli satt i bås?

3 kommentarer:

Anja S sa...

Her tar du opp et viktig tema på et saklig og målrettet vis. Jeg er helt enig i at dette er noe vi må være bevisste på. Flott innlegg!

Steinar sa...

Ja, eg er heilt ening. Dessverre trur eg det ofte er slik at dei som har minst sjølvinnsikt, er dei som absolutt har mest bruk for det............kanskje heng det saman med at sjølvinnsikt er ei avansert form for tenking???

Silje sa...

At mennesket har ein viss sjølvinnsikt ser eg på med den største selvfølge, men eg har merka i den seinare tid at dette ikkje er tilfelle.
For meg har selvinnsikt alltid vært ein naturlig del av livet og det er en ny tanke for meg at du nevner at det kan være en avansert form for tenking.