lørdag 22. november 2008

Stillasbygging


Eg lette opp ordet ”stillas” leksikonet og beskrivelsen var at et stillas er en midlertidig arbeidsplattform. For å styrke stabiliteten, gjøres det en forankring i objektet som stillaset er montert inntil.

Eg synes dette passet til bildet av voksne som støttende stillas. Men eg trur det er viktig at barna føler seg trygg før en voksen kommer og ”fester” seg til en.

Stillas kan bli sett på som en konstruksjon som er der for å hjelpe, men ikke ta styring over objektet en er det for.

Ved å være et stillas for elevene kan man være med å hjelpe de til å mestre ting som de ikke hadde greid på egen hånd. Dette krever jo at vi kjenner elevene så pass godt at vi vet hva de trenger hjelp til å mestre. Det vil si når elevene skal lære nye ferdigheter og få nye kunnskaper, så må det bli bygd et stillas for den enkelte eleven ut i fra hvor my hjelp eleven trenger. Men et stillas har en midlertidig funksjon og det gjelder også i lærer og elev situasjonen. Når eleven har lært og ikke lenger har behov for støtte, må læreren trekke seg tilbake. Altså når eleven selv mestrer oppgaven så tar vi ned stillaset.


Begrepet ”scaffolding” eller støttende undervisning stammer i fra Jerome Bruner.



6 kommentarer:

Borghild sa...

Stilig innlegg Silje :)
Jeg likte måten du hadde valgt å skrive dette innlegget på, og jeg tror alle og enhver vil forstå hva "scaffolding" innenfor pedagogikk betyr ved å lese innlegget ditt...knall bra ;)

Silje sa...

Takk so mykje Borghild=)

Hauge sa...

Flott og konkret beskrevet!

REUNION 2011 sa...

Hei Silje:) du skrive mange voldsomt goe og reflekterte bloggar, og d e nesten sånn at eg fundere meg øve kaffår du ikkje snakke merr enn du gjer i timen, - du så har så utrolig mye bra å komma me.. men d ska seis at når du fyst tar ordet, at det e verd å hørra itte. Flotte blogg:)

Silje sa...

Åååå Kjersti for ein herlig kommentar=)
Hjertelig takk!
Skal vurdere om eg skal begynne å sei nåke i timane då=)

Steinar sa...

JA, sei meir:-)

Du har eit viktig poeng at borna må vere trygge på den personen som kjem inn og festar seg til han eller henne!

Kva kan læraren gjere for at eleven blir nettopp så trygg?